Another journey by train

Όσα έχουν ήδη γραφτεί για το μετρό ισχύουν και για τα τραίνα στην Ιαπωνία. Υπάρχουν οι γνωστές κίτρινες διαγραμμίσεις στις αποβάθρες, μέσα στο τραίνο επικρατεί ησυχία και τάξη και οι επιβάτες συνήθως κοιμούνται μακαρίως κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

επιβάτες που περιμένουν να επιβιβαστούν

ιαπωνέζα …επί το έργον

Τρια πράγματα αλλάζουν σε σχέση με τις μετακινήσεις με το μετρό:

Το πρώτο είναι οι σταθμοί των τραίνων. Ειδικά οι πιο κεντρικοί από αυτούς, είναι τεράστιοι και πολυδαίδαλοι, με πολλές διαφορετικές εισόδους στις πλατφόρμες ανάλογα με τον τελικό προορισμό και την εταιρεία που ‘κατέχει’ τη γραμμή. Είναι δηλαδή δυνατόν, να υπάρχουν δυο διαφορετικές εταιρείες με προορισμό την ίδια πόλη, οπότε και θα πρέπει κάποιος να βρει την αποβάθρα που αντιστοιχεί στην εταιρεία με την οποία θα ταξιδέψει. Επιγραφές στα αγγλικά γενικά υπάρχουν, αλλά ακόμη και έμπειροι ταξιδιώτες είναι σχετικά εύκολο να χαθούν στην μετάφραση.

οδηγίες σε άπταιστα ιαπωνικά

αυτόματος πωλητής εισιτηρίων


το κεντρικό εκδοτήριο εισιτηρίων του Τόκυο

από τη παχιά γκρί γραμμή στο πάτωμα και μετά ελέγχονται τα εισιτήρια
και οι ταξιδιώτες οδεύουν προς την πλατφόρμα τους


ηλεκτρονικός πίνακας βάσει του οποίου επιβιβάζονται οι ταξιδιώτες στο σωστό βαγόνι!
Προσέξτε ότι το τρίτο από πάνω τραίνο, θα σπάσει σε δυο διαφορετικά από ένα σημείο και μετά

Ο μεγαλύτερος σταθμός στην Ιαπωνία είναι ο κεντρικός σταθμός του Τόκυο, την έκταση του οποίου και τον αριθμό των ατόμων που ανά πάσα στιγμή μετακινούνται σε αυτόν είναι δύσκολο για κάποιο να αντιληφθεί, εκτός και αν το δει από κοντά. Πλέον των εγκαταστάσεων των σιδηροδρομικών εταιρειών, μέσα και γύρω από τους σταθμούς υπάρχει συνήθως πληθώρα καταστημάτων και ειδικά εστιατορίων.

το κεντρικό εκδοτήριο εισιτηρίων του Τόκυο

Το φαγητό είναι η δεύτερη μεγάλη διαφορά σε σχέση με το μετρό. Ενώ στο μετρό κανένας επιβάτης δεν τρώει ή πίνει, στις μετακινήσεις με τραίνο, είναι πολύ συνηθισμένο πριν την αναχώρηση να προμηθεύονται οι επιβάτες με κάθε είδους τρόφιμο και ποτό, το οποίο και καταναλώνουν με το που ξεκινάει το ταξίδι τους. Η μυρωδιά που καλωσορίζει όσους μπαίνουν στα βαγόνι για να πάρουν την θέση τους είναι σχετικά έντονη (κυρίως λόγω του κάρυ), χωρίς να είναι όμως ενοχλητική και βάζει σε μπελάδες (λόγω λιγούρας) όσους δεν έχουν ήδη προμηθευτεί το δικό τους φαγητό.


ελεγκτής εν ώρα υπηρεσίας

Το φαγητό μπορεί να είναι οτιδήποτε, από ένα απλό και φθηνό φάστ φούντ, έως αρκετά κομμάτια μάκι και νιγκίρι. Το πλέον διαδεδομένο είναι το πακέτο μπεντό (ένα ορθογώνιο κουτί 20Χ20 εκατοστών) που περιέχει διάφορους συνδυασμού αμύλου και κρέατος ή ψαριού και πωλείται μαζικά όπου υπάρχει σταθμός τραίνου. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και ανά τακτά χρονικά διαστήματα, υπάλληλος της σιδηροδρομικής εταιρείας, περνάει με ειδικό καροτσάκι μέσα στα βαγόνια, πουλώντας τυποποιημένα τρόφιμα ή ζεστά σνακ και αναψυκτικά συν τον απαραίτητο καφέ ή τσάι, ενώ σε κάποια τραίνα υπάρχουν ακόμη και αυτόματοι πωλητές.

bento


Η τρίτη διαφορά είναι φυσικά το τραίνο αυτό καθαυτό. Υπάρχουν τριών ειδών τραίνα: ο προαστιακός (οπτικά φέρνει προς τον δικό μας ΗΣΑΠ), το κανονικό τραίνο (στυλ Intercity) και η υπερταχεία (το γνωστό shinkanshen ή bullet train). Το shinkansen είναι η κορωνίδα των τραίνων της Ιαπωνίας. Με ταχύτητες που ξεπερνούν τα 250 χλμ την ώρα, είναι ένας εντυπωσιακός τρόπος να μετακινηθεί κάποιος από μια μεγάλη πόλη σε άλλη, εάν φυσικά αντέχει το κόστος του εισιτηρίου. Ενδεικτικά, η διαδρομή Τοκυο – Κυότο κοστίζει περί τα 130 ευρώ για απλή μετάβαση, ο χρόνος όμως που χρειάζεται κάποιος για να φθάσει είναι σχεδόν ίδιος με αυτόν του αεροπλάνου (αν υπολογίσει κανείς την αναγκαία αναμονή προ της επιβίβασης).


δυο τραίνα που έχουν άλλον τελικό προορισμό, που έως ένα κομμάτι της διαδρομής ταξιδεύουν ενωμένα

Τα bullet trains ούτως ή άλλως έχουν γενικά την αισθητική του αεροπλάνου. Τα βαγόνια έχουν αεροδυναμικό σχήμα και η διάταξη των καθισμάτων επίσης παραπέμπει σε καμπίνα αεροσκάφους. Υπάρχει πολύ τακτικό σέρβις για τρόφιμα και αναψυκτικά, με φοριαμό που θυμίζει αυτόν που χρησιμοποιούν οι αεροσυνοδοί. Σε αντίθεση όμως με τα αεροπλάνα, είναι απελπιστικά ακριβή στην ώρα αναχώρησης - για την ακρίβεια, συνήθως ξεκινάνε λίγα δευτερόλεπτα πριν την προκαθορισμένη ώρα! Είναι επίσης ένα από τα λίγα σημεία στην Ιαπωνία, με εξαιρετικής ποιότητας ανακοινώσεις στην αγγλική γλώσσα, πριν και μετά την άφιξη σε κάποιο σταθμό.

Αν κάτι κάνει εντύπωση πέρα από την υψηλή τεχνολογία των τραίνων αυτών είναι το εξής: Για τον έλεγχο των εισιτηρίων των επιβατών υπάρχουν ελεγκτές με στολή και πηλίκιο, οι οποίοι με το που ανοίξουν την πόρτα για να μπουν στο βαγόνι κάνουν μια ελαφριά υπόκλιση στους επιβάτες. Το ίδιο και ίσως ακόμη πιο εντυπωσιακό συμβαίνει και στην έξοδό τους από το βαγόνι. Λίγο πριν βγουν, σταματούν, κάνουν μεταβολή για να πάρουν μέτωπο προς τους επιβάτες, κάνουν άλλη μια υπόκλιση και αποχωρούν.

H ιαπωνική ευγένεια συναγωνίζεται στα ίσα την ιαπωνική εφευρετικότητα…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου