το ίδιο σημείο μετά
η κατεστραμμένη πόλη
Η φωτογραφία αυτή απεικονίζει γλαφυρά το τι ακριβώς συνέβη εκείνη τη μέρα. Σε μια ακτίνα δυο-τριών χιλιομέτρων, τα κτήρια που έμειναν όρθια μπορούσαν να μετρηθούν στα δάκτυλα ενός χεριού. Ανάμεσα σε αυτά και το Νοσοκομείο του Ερυθρού Σταυρού, που σαν από θαύμα σώθηκε ώστε να περιθάλψει τους χιλιάδες τραυματίες… Ακολουθεί ένας καταιγισμός από εκθέματα που κόβουν την ανάσα. Φωτογραφίες από την πόλη, διασωθέντα αντικείμενα με παράλληλη αναφορά στη ζωή και τις τελευταίες στιγμές των άτυχων ιδιοκτητών τους, κάποια συμπαγή κομμάτια κτηρίων, φωτογραφίες από βαριά τραυματίες ή ετοιμοθάνατους, ακόμη και διατηρημένα αλλά φρικτά παραμορφωμένα ανθρώπινα μέλη.
η πρώτη καταγεγραμμένη φωτογραφία μετά την έκρηξη
Όπως έγραψε αργότερα ο φωτογράφος: ‘Ήμουν τόσο σοκαρισμένος από αυτό που έβλεπα γύρω μου, που δε μπόρεσα να τραβήξω καμία φωτογραφία, παρά μόνο αφού πέρασε μισή ώρα από την έκρηξη…’ Τα αισθήματα και οι σκέψεις δεν είναι δυνατόν να περιγραφούν. Από ένα σημείο και μετά, ο επισκέπτης έχει δει τόσα πολλά φρικιαστικά πράγματα που το μυαλό του στομώνει και τα προσπερνάει ενδεχομένως και αδιάφορα. Υπάρχουν όμως κάποια σημεία του μουσείου, που βλέπεις γύρω σου ανθρώπους να κλαίνε, χωρίς μάλιστα να υπάρχει κάτι ιδιαίτερα συγκλονιστικό. Τυχαίνει να δουν κάτι που τους κάνει να ‘σπάσουν’ και αφήνουνε τον εαυτό τους να βγάλει προς τα έξω αυτό που τόση ώρα νοιώθει. Ανάμεσα στα τόσα εκθέματα, δύο περιγράφουν πολύ συγκινητικά την ανθρώπινη διάσταση της τραγωδίας που ακολούθησε την έκρηξη:
το ποδήλατο αυτό βρέθηκε σχετικά πρόσφατα, θαμμένο στην πίσω αυλή ενός παλιού σπιτιού, κατά τις εργασίες εκσκαφής του οικοπέδου. Ανήκε στο τρίχρονο παιδάκι των αρχικών ιδιοκτητών του σπιτιού. Το παιδάκι αυτό χάθηκε στην έκρηξη και επειδή αγαπούσε πολύ το ποδηλατάκι του, οι γονείς του πήραν την απόφαση να το θάψουν μαζί του.
γερανοί φτιαγμένοι από τα χεράκια της Σαντάκο ΣασάκιΜια από τις τελευταίες αίθουσες του μουσείου είναι αφιερωμένη στη μικρή γιαπωνεζούλα που γεννήθηκε δύο χρόνια πριν την έκρηξη και πέθανε στα 12 της από λευχαιμία. Ότι και να πει κανείς για τη συγκινησιακή φόρτιση αυτής της αίθουσας είναι λίγο. Στα πάνελ που βρίσκονται γύρω από την αίθουσα, περιγράφεται η ιστορία της τρυφερής αυτής ψυχούλας, ενώ στο κέντρο της υπάρχουν προθήκες με μερικούς από τους χάρτινους γερανούς που έφτιαξε με τα χεράκια της και έστειλε νοητά στον Ουρανό παρακαλώντας να τη βοηθήσει. Τα δάκρυα εδώ είναι αδύνατον να συγκρατηθούν… Η έξοδος από το μουσείο αφήνει τον επισκέπτη συναισθηματικά καταβεβλημένο. Το μυαλό είναι χαμένο σε σκέψεις και εικόνες που αποτυπώνονται μέσα σου για πάντα, σαν το ίχνος του ανθρώπου πάνω στο πεζοδρόμιο που καθόταν, τη στιγμή της έκρηξης…
τότε και τώρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου